Najlepsze Blogi – focus na… czytelnika

Przeglądam właśnie różne znane blogi i zastanawiam co tak w zasadzie jest głównym czynnikiem, który pozwala się wybić niektórym blogom spośród milionów innych… poniżej moje małe wnioski.

Zacznijmy od rzeczy najprostszych… najpierw zadałem sobie kilka pytań:



1. Czy sukces bloga można osiągnąć przez jego wypozycjonowanie w wyszukiwarkach?

Odpowiedź jest raczej oczywista… NIE. Przy niektórych blogach, nawet nie widzę prób pozycjonowania, a niektórzy blogerzy otwarcie przyznają, że nic z blogiem w tym względzie nie robili (przynajmniej nie świadomie). Co nie znaczy, ze ich blogi nie widnieją w wyszukiwarkach… owszem widnieją ale zawdzięczają to pozycjonowaniu naturalnemu – nie zawsze świadomemu. Tak więc wniosek prosty… dobra pozycja w google nie gwarantuje sukcesu bloga.



2. Czy sukces bloga zależy od tego gdzie blogujemy?

Czy to jest WordPress, czy też jakiś darmowy system blogowy… Mamy praktycznie taką samą szanse na osiągniecie sukcesu. Wśród blogów z top100 technorati spora część, znajduje się na własnych domenach (oparte na przeróżnych skryptach), ale są też takie na ogólnodostępnych systemach. W polskiej blogosferze podobnie, spora część korzysta z jakiegoś skryptu, ale te oparte na darmowych narzędziach też całkiem ładnie siedzą… np blogi na blox.pl – gdzie znajduje się choćby kominek czy też zjadaczka reklam.

Swoją drogą tak przeglądając te blogi, nie przychodzi mi też do głowy żadna teoria o powiązaniu sukcesu bloga z jego szatą graficzną (którą swoja drogą niektórzy blogerzy często zmieniają)… czy też z umieszczeniem obrazków filmików, aczkolwiek to pewnie pomaga, nie jest to jednak koniecznym czynnikiem sukcesu.



3. Czy sukces bloga można osiągnąć dobierając odpowiedni temat bloga?

Jeśli odpowiedź na to pytanie brzmiała by tak, większość blogów z topowych miejsc w rankingach miałaby ten sam temat… tak jednak nie jest. Jest sporo blogów o polityce, sporcie i o nowinkach technicznych ale są też inne, nie widać specjalnie by była to jakaś reguła. Wybór tematu bloga też zatem nie jest czynnikiem kluczowym sukcesu. Ważne jednak by po wyborze tematu trzymać się go… nie skacząc z kwiatka na kwiatek.

Dobrze to ujął Angus McLeod w swojej książce:

(…)Żaden pomysł nie jest za mało ważnym za głupi, za pretensjonalny, jeśli tylko sprawisz, by Twój blog stał się dla pewnej grupy ludzi wartościowym źródłem informacji.(…)Każdy blog, który odniósł sukces, ma swoją określoną tematykę – coś o czym mówi przede wszystkim.



4. Czy może sukces bloga zależy od postaci blogującego?

Nie pozycja w wyszukiwarce, nie temat bloga… to może postać blogera? Czy sukces bloga zależy od tego, że blog jest prowadzony przez kogoś znanego, przez jakiegoś eksperta? Owszem, może w niektórych przypadkach, ale nie jest to warunek konieczny… Przecież sporo osób stało się znanymi już blogując…

To może więc inaczej, może ktoś po prostu ma jakiś dar do blogowania i to jest głównym czynnikiem sukcesu bloga? Odpowiedzieć sobie muszę po raz kolejny NIE, nie jest to warunkiem koniecznym, przyglądam się różnym popularnym blogom, wśród nich są np. takie prowadzone przez kilka osób… (są nawet takie w którym płacą ludziom za pisanie postów) czy to jakiś cud, że akurat tu zebrało się te kilka osób z darem blogowania, a gdzie indziej ludzie nie mają tego daru? – no właśnie wątpię w to…

Wśród tych popularnych blogów są też takie, w których autor nie za wiele ma do powiedzenia… pozwalając mówić czytelnikom czy też swojej wnikliwość w poszukiwaniu linków, zdjęć, filmików, nowości…



5. Czy dopuszczenie komercji na blogu… ma jakiś wpływ?

Co jakiś czas wybiega na blogach dyskusja czy blogger wogóle może zarabiać na blogu…(tu kilka z nich – czytaj najlepiej wraz z komentarzami, bo opinie są przeróżne 1, 2, 3, 4). Z tego co jednak patrze to tylko i wyłącznie dyskusja, pieniądze z blogów płyną na całego czy to bezpośrednio, czy też pośrednio. Blogowanie to nie tylko pasja, ale i też dla tych najlepszych blogerów źródło dodatkowego dochodu (przynajmniej u nas), w anglojęzycznym internecie nieraz źródło utrzymania. Są pewnie i tacy, którzy stronią się od reklam… ale wątpię by miało to jakiś większy wpływ na sukces ichniejszego bloga.



Jeśli nie powyższe to co?

No właśnie co? Czy da się wogóle wyznaczyć jakiś jeden główny czynnik sprawiający, że dany blog osiągnął sukces? Zapewne w niektórych przypadkach to właśnie pomysł czy też osoba prowadząca blog była głównym czynnikiem sukcesu… ale jak pisałem nie ma tu reguły… co zatem?

Przeglądam właśnie książkę Blogi od A do… sławy i pieniędzy, szukam jakiejś jednej złotej wskazówki… nie ma… wypisałem sobie jedynie kilka zagadnień, które zdały mi się najważniejsze:


  • Wnikliwość, oryginalność i dokładność – tych cech masz być dostawcą dla czytelnika.
  • Współpraca z innymi blogerami, stronami – komentowanie wpisów, nawiązywanie dyskusji we własnych wpisach, linkowanie do nich – w konsekwencji wymiana czytelnikami.
  • Głos czytelników… niech oni też tworzą treść Twojego bloga, wtedy uznają, że jest to też ich blog.
  • Blog ma skłaniać czytelników przede wszystkim do późniejszego nań wracania.



Takie niby ogólniki… ale przyznam szczerzę, że dotychczas chyba trochę źle do blogowania podchodziłem, bo jak widać w przypadku blogów to nie pomysł, nie pozycjonowanie jak i nie wygląd są warunkiem sukcesu…

PS: Postaram się w najbliższym czasie drążyć temat dalej – by nie przegapić zapisz się na kanał RSS. Będziesz zawsze na bieżąco.

This entry was posted on piątek, 7 listopada, 2008 at 7:58 pm and is filed under blogowanie - wordpress. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

9 komentarzy to “Najlepsze Blogi – focus na… czytelnika”

  1. kruzyk pisze:

    Ja mojego bloga mam już grubo ponad rok (może nawet dla lata?)… Dopiero jednak od może miesiąca zaczynam podchodzić do artykułów w “odpowiedni” sposób. Oczywiście nie jest to jeszcze taki poziom (nie mam na myśli wiedzy technicznej) jaki prezentują inne blogi – WPninja.pl, zarabianie-na-blogu-pl itd…

    Zaczynam też zauważać zmiany na lepsze 🙂
    Więcej osób dodaje mnie do RSS.
    Notuję więcej odwiedzin i komentarzy 🙂

    PS. Proponuję Ci zainstalować jedną z wtyczek, którą opisałem na swoim blogu. 😉

  2. Moim zdaniem sukces bloga zależy od pasji, z jaką bloger podchodzi do prowadzenia tej formy przekazu. Jeśli blog jest rzetelny, aktualizowany i prowadzony z zamiłowania, ma szansę na sukces.

  3. Łukasz J. pisze:

    Zależy co rozumieć pod pojęciem “sukces”. Liczba UV? stałych czytelników? feedback od czytelników? dochód? miejsce w rankingach?

    IMHO większość blogów jest tworzona żeby podzielić się swoimi przemyśleniami ze światem i zaspokoić potrzeby z górnej części piramidy Maslowa (głównie samorealizacji, szacunku i uznania). I w takim kontekście – prawie każdy blog jest “blogiem sukcesu” 😉

  4. precelik pisze:

    Stali czytelnicy plus feedback od nich to rozumiem pod pojęciem sukces – fundament bloga – przynajmniej to mi wynikło z powyższych rozważań. Wraz z tym przyjdzie dochód i miejsce w rankingach co uważam za coś wtórnego jak ktoś tylko chce… bo nie wszyscy chcą coś zarobić na blogu, ani też nie wszyscy rejestrują się w rankingach.

    Co do piramidy Maslowa racja prawie każdy blog cos zaspokaja… ale zdaje się po trochu z z trzech górnych szczebelków 🙂 Dla każdego coś czego potrzebuje

  5. […] dalej blogować panowie i panie. Tak przy okazji podlinkuje artykuł o tym co robić by trafić do najlepszych blogów. Jeżeli powyższy wpis zdał Ci się choć odrobinę użyteczny subskrybuj nasz kanał RSS, by […]

  6. Dariusz pisze:

    Odnośnie tego tematu znalazłem coś ciekawego we wpisie 30 Things I Learned From Blogging Heroes Part 1 z bloga Performancing.com – Helping Bloggers Succeed

    A tak ode mnie to zauważam że ludzi interesuje treść. Im bardziej unikalna i wartościowa tym lepiej. Osobiście inspirację czerpię z własnych problemów z różnymi programami i jak coś poznam to się tym dzielę.
    Pozdrawiam

  7. Cneb Majewskiego wybił się na unikalnej terści ukierunkowanej na e-biznes. Początkowo to był tylko blog. Komercja narodziła się później. Faktem jest, że był pierwszy na rynku.

  8. Ramacity pisze:

    Mhm, wiele ciekawych informacji znalazłam tutaj. Myślę, że oryginalność jest bardzo ważna. Napisze ktoś świetny artykuł, to na pewno zajrze jeszcze raz do tego blogu i poza tym na pewno bym pokazała artykuł rodzinie i tak dalej

  9. Biznes blog pisze:

    Częste aktualizacje, umiejętność wysławiania się autora oraz pasja- to są chyba trzy najważniejsze wymogi jakie trzeba spełnić, by osiągnąć sukces w blogowaniu.

Leave a Reply