Mówią że „podstawą dobrego pozycjonowania jest brak uzależnienia od innych”*. Sposobem na to, jest stworzenie i utrzymywanie własnego zaplecza stron internetowych. Czyli wielu różnych serwisów na różnych domenach i różnych adresach IP.

Niektórzy bardzo wzięli sobie to do serca, tworząc całkowicie spamowe serwisy, mające na celu tylko i wyłącznie być zapleczem (przykład w poprzednim wpisie).

Inni zaś tworząc zaplecze, dbają też o to, by tak stworzona strona miała też inny cel, poza byciem tylko i wyłącznie zapleczem w celach pozycjonowania, czy też miejscem pod reklamy kontekstowe.

Wymarzone zaplecze…
Tworząc zaplecze, najlepiej zrobić takie, które:

  • Ma sens istnienia, nawet gdyby nie było wyszukiwarek. Ominiemy w ten sposób, wszelakiego posądzania o spam wyszukiwarkowy, jak i zabezpieczymy się na przyszłość. Nikt nie wie jak wyszukiwarki będą działały w przyszłości, mając jednak stronę pełniącą inną rolę niż bycie jedynie zapleczem pozycjonującym, mamy szanse znaleźć się w tych wyszkiwarkach. Przykładowo jeśli masz zamiar stworzyć tematyczny katalog Presell Page, zrób lepiej stronę z informacjami prasowymi z danej branży. Funkcja ta sama, nazwa jednak inna.
  • Tworzy się samo… Można sobie wymarzyć: tworzysz serwis, serwis sam się powiększa i rozbudowuje, a ty już nic nie robisz… tylko patrzysz, jak Ci zaplecze rośnie. Tak właśnie powstają wszelakie katalogi stron, tablice ogłoszeniowe itd. – zrobiło się tego ostatnimi czasy strasznie dużo. A to chyba ze względu na szybką możliwość stworzenia takich stron, na dostępnych darmowych skryptach. Z tego jednak co zauważyłem, szanse na poważne zainteresowanie użytkowników, mają tylko niektóre.

    Gdybyś się zabrał za tworzenie jakiegoś katalogu, czy też tablicy ogłoszeń, radzę wybrać jakiś niszowy jeden wybrany temat. Tworząc przykładowo stronę z ogłoszeniami dotyczącymi sprzątania grobów (zlecę/posprzątam), będziesz miał może kilkaset ogłoszeń rocznie – ale będziesz je miał niewielkim kosztem. Trudniej natomiast byłoby wypromować serwis z ogłoszeniami na każdy temat.

  • Będzie miało unikalną treść. Tworząc zaplecze, dobrze zadbać o to by miało ono unikalną treść. Przykładowo jeśli chciałbyś zrobić zaplecze wykorzystując możliwość stworzenia własnego sklepu w programie partnerskim. Musisz wziąć pod uwagę, że takie same opisy towarów będą na wielu stronach internetowych. Warto więc zadbać o jakieś dodatkowe unikalne elementy na takiej stronie, przedzielenie jakaś wstawkę tekstu, czy też podział na inne podstrony itd.

    Pojawia się zatem pytanie skąd wziąć unikalne treści? Odpowiedź jest raczej prosta stworzyć 🙂 Napisać coś od siebie, dać użytkownikom możliwość komentowania itd. Można także wykorzystać treści stworzone pod inne cele, ostatnio np. wpadłem na pomysł, ze opublikuje fragmenty mojej pracy mgr. – tworząc z niej mała unikalną stronę www.

To takie trzy aspekty o których warto pomyśleć tworząc zaplecze. Nie wspomniałem tu rzecz jasna odpowiedniej optymalizacji serwisu pod wyszukiwarki itd, ale to zdaje mi się oczywiste.

W kwestii technicznej pozostaje jeszcze pytanie, czy stawiać takie zaplecze na subdomenie czy na osobnej domenie. Najlepiej rzecz jasna na osobnej domenie, osobnym adresie IP itd. Jeśli jednak mamy ograniczony budżet można sobie z kilkoma domenami i wieloma subdomenami poradzić inaczej poradzić.

Jak promujemy zaplecze?

Zaplecza używamy przede wszystkim jako miejsca na dodatkowe linki do naszego serwisu. Jak i w przypadku stron z dużą ilością podstron miejsca zdobywania punktów w systemach wymiany linków (np. 1, 2). Dobrze zatem jest aby samo miało jakąś pozycje w google (inne korzyści z zaplecza – takie jak np. zarabianie na programach partnerskich traktujemy jako dodatkowe).

Marketing z GoogleOsobiście w tej kwestii robię tyle, że linkuje je ze sobą wzajemnie z różnych podstron, jak i korzystam z systemów wymiany linków (linkme – linkując stronę główną, linkorn – linkując podstrony). Dodaje także stronę do katalogów.

*Paweł Kobis, Marketing z Google